Hoeveel maatschappelijke impact creeert jouw onderneming? Voor wie? En hoe meet je dit? Zeer essentiele vragen voor social enterprises, maar niet gemakkelijk te beantwoorden. Veel ondernemingen ervaren dat:
- Impactmeten moeilijk is: waar begin je?
- Impactmeten veel tijd en geld kost
- Er nog weinig standaardisatie is rondom impactmeten: er zijn veel verschillende methoden en manieren, wat is goed genoeg?
De Impact Template voor Sociale Ondernemingen* helpt je met bovenstaande vragen.
Introductie workshop: Impact template voor sociaal ondernemers
Topics: Social enterprise, template, sociaal ondernemingen, impact meten
Samenwerking gemeente Utrecht en Social Impact Factory
Gemeente Utrecht vervult op gebied van stimuleren van sociaal ondernemerschap in Nederland een voorlopers rol. Onder andere via haar inkoopbeleid geeft gemeente Utrecht een stimulans aan sociaal ondernemerschap. Zo zijn leveranciers die zaken doen met de gemeente doorgaans verplicht 5% aan ‘social return’ te besteden bij aanbestedingen boven een ton. Daarmee hielp gemeente Utrecht in 2015 627 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk. Omdat het creëren van maatschappelijke meerwaarde echter breder is dan arbeidsparticipatie, is gemeente Utrecht momenteel bezig de invulling van het social return beleid breder te trekken. Zo wil Utrecht leveranciers, andere gemeenten en sociaal ondernemers ook inspireren om sociaal ondernemen in te zetten voor het stimuleren van sociale inclusie, duurzaamheid en andere maatschappelijk relevante thema’s.
Topics: Impact measurement, Social impact, Social impact measurement, impactmeting, Social impact measurement software, sociaal ondernemen, sociaal ondernemingen