De ValueGame is een methode voor het meten van de beleefde waarde van maatschappelijke activiteiten voor uw doelgroep: uw klantwaarde. Het creëren van beleefde waarde is doorgaans de primaire doelstelling van uw investering, en daarom een van de belangrijkste zaken om te meten. ValueGame kan worden gebruikt voor zowel (sociaal) marktonderzoek als voor het achteraf vaststellen van de gerealiseerde waarde. Binnen impact analyses kan ValueGame worden gebruikt om - bijvoorbeeld in Social Return on Investment analyses - om de beleefde waarde van effecten te achterhalen en deze zo een plek te geven in de analyse. Op 15 juni biedt Peter Scholten een eendaagse training ValueGame aan.
Topics: Stakeholders, Social Return on Investment, maatschappelijke impact, sroi, maatschappelijke waarde, ValueGame, Waarderen, Beleefde waarde
Nieuwe mBC 'Gezinshuizen' bekrachtigt resultaten 2015
In 2015 ontwikkelde Sinzer samen met Gezinspiratieplein de maatschappelijke Business Case ‘Gezinshuizen’, waaruit bleek dat investeren in langdurige opvang in gezinshuizen loont. Uit het onderzoek – dat was gebaseerd op een analyse van acht gezinshuizen – bleek dat iedere geïnvesteerde euro ongeveer €1,30 aan maatschappelijk rendement oplevert. Aan de hand van het ontwikkelde raamwerk is in 2016 de maatschappelijke impact van nog eens 28 gezinshuizen in kaart gebracht door Gezinspiratieplein. Het rapport, dat gisteren verscheen, bekrachtigt de resultaten uit 2015 en illustreert dat het investeren in gezinshuizen loont.
Topics: maatschappelijke impact, gezinshuizen, maatschappelijke waarde
Lees de maatschappelijke Business Case 'Vroeginterventie en vindplaatsgericht werken op school en kinderopvang'
In opdracht van Gemeente Nijmegen ontwikkelt Sinzer diverse maatschappelijke Business Cases (mBC’s), waarin verschillende thema’s uit het ‘sociaal domein’ centraal staan. De Gemeente gebruikt deze mBC’s onder andere om beleidskeuzes te onderbouwen en/of tot inzichten voor nieuw beleid te komen. De centrale vraag daarbij is steeds hoe de beschikbare zorg en ondersteuning zo goed mogelijk kan aansluiten op de behoeften van mensen, terwijl het beschikbare budget zodanig wordt ingezet dat de beoogde kosteneffectieve en kostenefficiënte werkwijze kan worden gerealiseerd.
Uit preventief oogpunt zet de gemeente Nijmegen in op vindplaatsgericht werken, met als doel problematiek op deze manier tijdig(er) te signaleren waarna eventuele benodigde interventies snel kunnen worden ingezet. ‘De School Als Vindplaats’ (DSAV) en ‘Passende Kinderopvang’ zijn twee lopende innovatietrajecten waarin het vindplaatsgericht werken en vroeginterventie op school en kinderopvang centraal staan.
Samen met diverse partijen uit zorg en onderwijs (inclusief kinderopvang) en de Gemeente Nijmegen heeft Sinzer een mBC ontwikkeld om inzicht te krijgen in de te verwachten brede maatschappelijke en financiële effecten als gevolg van het investeren in vroeginterventie en vindplaatsgericht werken. Bestaande casussen binnen DSAV en PKO zijn daarbij als uitgangspunt genomen. Aan de hand van een analyse van de bestaande casuïstiek is onder andere in kaart gebracht welke kostenbesparingen er naar verwachting kunnen worden gerealiseerd door vroeginterventie, bijvoorbeeld doordat het ‘reguliere’ (en vaak duurdere) zorgpad voor een deel van de casussen wordt voorkomen.
Naast inzicht in het te verwachten maatschappelijk rendement, heeft de mBC ook geleid tot meer zicht op de rolverdeling in het preventieve veld en zijn er enkele randvoorwaarden geformuleerd waaraan moet worden voldaan om het verwachte maatschappelijke rendement te kunnen realiseren. Onderwerpen zoals ‘regievoering’ en de samenwerking tussen ketenpartners kwamen daarbij uitvoerig aan de orde. Inmiddels is er een vervolgtraject gestart waarin onder andere wordt toegewerkt naar een praktische uitwerking van deze randvoorwaarden. Dit traject begeleidt Sinzer in samenwerking met het Nederlands Jeugdinstituut.
Benieuwd naar de uitkomsten van de maatschappelijke Business Case? Het volledige rapport, waarin ook een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten is opgenomen, kunt u downloaden via onderstaande knop. Heeft u vragen over dit rapport of wilt u meer weten over maatschappelijke Business Cases in het algemeen? Neem dan contact op met Emma Verheijke (emma@sinzer.org / 06 – 54 39 73 63).
Topics: Maatschappelijke business case, gemeente, maatschappelijke impact, sociaal domein, gemeente nijmegen
Training "Impact & Impactmeting" aan sociaal ondernemers van Social Club Den Haag
Topics: Social impact, Social enterprise, Social impact management, maatschappelijke impact, social business, impactmeting, maatschappelijke waarde, sociale onderneming
De gemeente ’s-Hertogenbosch en Avans Hogeschool organiseren samen het 2e Social Enterprise Café (SE Café) op 8 maart a.s. Sinzer levert een inhoudelijke bijdrage over het thema impactmeting. Wij nodigen u graag uit om hieraan deel te nemen.
Topics: Social impact, Social enterprise, Social impact management, maatschappelijke impact, social business, impactmeting, maatschappelijke waarde, sociale onderneming
Als sociaal ondernemer krijg je steeds vaker de vraag wat voor maatschappelijke waarde je creëert. Je klanten willen graag weten wat je nu precies doet, maar ook gemeenten en fondsen willen meer inzicht voordat ze investeren. En niet onbelangrijk: het is voor jezelf prettig om dit inzicht te hebben om jouw maatschappelijke impact verder te vergroten. Maar het antwoord op de vraag ‘Wat is jouw maatschappelijke impact?’ is vaak nog niet zo makkelijk. Daarom biedt Sinzer samen met Social Impact Factory een traject om sociale ondernemingen te helpen hun maatschappelijke impact beter te meten en begrijpen.
Topics: Social impact, Social enterprise, Social impact management, maatschappelijke impact, social impact framework, social business, impactmeting, maatschappelijke waarde, sociale onderneming
Acceleratieprogramma Sociaal Ondernemers en Workshop Impact Meten
Social Impact Factory start acceleratieprogramma voor sociaal ondernemers die klaar zijn voor een volgende stap, en Sinzer verzorgt hierbinnen de sessie over impactmeten! Ben jij met je sociale onderneming actief in Utrecht en toe aan een volgende stap? Een tweede locatie? Uitbreiding van je aanbod? En wil je dat goed doen? Benut dan het acceleratieprogramma van de Social Impact Factory!
Topics: Social impact, maatschappelijke impact, impactmeting, sociaal ondernemers
Terugblik op event Maatschappelijke Impact in het Sociaal Domein
Een goed gezelschap van circa 100 mensen bestaande uit beleidsadviseurs, bestuurders, sociaal ondernemers en investeerders verzamelden zich op het hoofdkantoor van Sinzer in hartje Amsterdam tijdens het event "Maatschappelijke Impact in het Sociaal Domein op 19 januari 2017.
Topics: Social impact, Maatschappelijke business case, gemeente, maatschappelijke impact, impactmeting, maatschappelijk rendement, maatschappelijke waarde, zorg en welzijn
NRC Live is een onafhankelijk platform voor professionals die openstaan voor nieuwe inzichten. NRC Live brengt politiek, bedrijfsleven en wetenschap samen en zoekt binnen die driehoek naar antwoorden op complexe vragen.
Topics: Social impact, maatschappelijke impact, impactmeting
Uitnodiging event maatschappelijke impact in het sociaal domein
Topics: Maatschappelijke business case, gemeente, maatschappelijke impact, sociaal domein